Jest to scenariusz spotkania 2 z 4, opracowany do własnego "Programu Zajęć Profilaktyczno-Wychowawczych w kl. II Szk. Podst.". Blok tematyczny: Odpowiedzialność za uczucia i działania; Temat: Możemy zmieniać swoje uczucia.
Scenariusz 2 z 4 Blok tematyczny: Odpowiedzialność za uczucia i działania Temat: Możemy zmieniać nieprzyjemne sytuacje.
Spotkanie 1: Pomyliłem się.
Cel operacyjny: Uczniowie będą uczyć się postępować w sytuacjach powodujących nieprzyjemne uczucia i je zmieniać.
Cele szczegółowe – uczeń potrafi: - uważnie wysłuchać opowiadanej historyjki, - przyznać się do swoich błędów, - rozmawiać o swoich błędach, - wykonać oryginalna pracę plastyczno-techniczną.
Środki dydaktyczne: - kartki z bloku technicznego, - wycinanki z czasopism, - kredki, flamastry, - nożyczki i klej.
Przebieg zajęć 1. Po powitaniu nauczyciel opowiada dzieciom historyjkę o własnej pomyłce, jaka mu się przydarzyła bądź przytacza podobną do przykładu.
Przykład historyjki: Była lekcja matematyki. Nauczyciel Kuby podszedł do tablicy i napisał: 1 + 1 = 3 Potem polecił dzieciom przepisać to do zeszytów. Kuba podniósł rękę i powiedział: „Proszę pana, myślę, że pan się pomylił. 1 + 1 = 2 a nie 3”. Nauczyciel odpowiedział: „Masz rację, Kubusiu, pomyliłem się. Cieszę się jednak, że jesteś czujny i zauważyłeś ten błąd. Dziękuję Ci.” Poczym nauczyciel poprawił cyferkę na tablicy.
2. Prosimy dzieci, by opowiedziały o własnych błędach, jakie im się przytrafiły. W rozmowie pytamy je o to, jak się wtedy czuły. Uwaga! Staramy się uświadomić dzieciom, że pomyłka może przytrafić się każdemu. Trzeba tylko umieć to zauważyć w porę, przyznać się do błędu i spróbować go naprawić. Nie należy czuć się z tego powodu nieszczęśliwym. 3. Uczniowie przytaczają zdarzenia o pomyłkach z życia własnego i zauważone u innych. 4. Stawiamy przed dziećmi zadanie do wykonania, wyjaśniamy technikę. Zadaniem dzieci jest wykonanie naklejanki z kolorowych papierów gazetowych. Ma to być naklejanka „z błędem”. Należy wykorzystać wycinki z kolorowych czasopism, zaś błąd ma polegać na tym, że np. samochód fruwa wśród ptaków lub ryba spaceruje alejkami w parku. 5. Ekspresja plastyczna dzieci. 6. Ekspozycja prac i uważne wyszukiwanie błędów w pracach kolegów. 7. Prace porządkowe.
Elżbieta Rzeźnicka |